onsdag 17 februari 2010

Inkido - Minialbum med tags







Jag har gjort ett minialbum med plats för fyra tags med lite anekdoter om min son Casper. Själv är jag usel på att minnas de där små glädjestunderna utan lite hjälp på traven och så är jag svag för just minialbum. Att skapa dessa album blir en win-win situation - minnen blir bevarade och så får man ju en trevlig stund vid pysselbordet! Till just det här albumet har jag hämtat inspiration ifrån något som kallas 'Tea bag card' eller 'Tea bag folding'

Jag har använt en die (Glömt fabrikatet...) som första och sista sida, stansad i två olika Inkido mönsterpapper. Jag bigade de sammanfogade omslagsidorna ca 1 cm in i vänster kanten för att lättare kunna öppna albumet. För att enkelt förklara hur jag gjorde inlagorna har jag gjort en skiss;

Den första inlagan är bara vikt på mitten medan nr2 fick en liten rygg eftersom papperet bygger en del och detta blir både smidigare och snyggare. Jag klippte inlagorna enligt måtten nedan och bigade på 1cm på långsidan för att forma en tub att stoppa tagsen i. Jag klippte ur en halvcirkel på varje kortsida och klippte till sist ett par hål i 'bakkant' att trä ett band igenom och sammanfoga albumet. Sedan återstår bara det allra roligaste - att dekorera och skriva!

Materiallista;
½ Inkido blå ruta
½ Inkido blå prick
1 Inkido blå blomma
Spillpapper av Inkido brun/blå prick
Inkido blå strass
QK Abigail (Namn)
Cuttlebug die (frimärke)
Övrigt; Band och bokstäver ur egna gömmor

Inga kommentarer: