fredag 8 augusti 2008

Att montera stämplar med EZ foam

Att köpa omonterade stämplar kan verka lite krångligt i början, men är i själva verket superenkelt! Här visar jag hur jag gör när jag monterar dem.

Först och främst behöver du EZmount (foam), akrylblock, sax och naturligtvis en omonterad stämpel. (De kan se ut på olika sätt, med olika gummi - de behöver absolut inte var det röda gummit jag har här.)


EZ foamet har två sidor, en vit och en med text på. Under sidan med text (ovan) är den klistrig. Det är på den sidan du skall montera stämpeln. Jag brukar lägga min stämpel på den sidan, och sedan rita av konruterna lite löst, så jag ser var jag skall klippa ur den.


Klipp ut den enligt dina ritade linjer. Du behöver inte ha en speciell sax för att göra detta, det går lika bra med vilken sax som helst. Om man applicerar lite diskmedel på saxens skaklar, så fastnar det inte så mycket på den :) ( Numera använder däremot jag en non-stick sax, jag monterar så många stämplar att det kändes som en bra investering - och jag har inte ångrat mig en sekund! Tim Holz non-stick sax använder jag hela tiden, och bara älskar den ;) )

När du klippt ur ditt motiv ser det ut såhär :

Nu är det dags att montera stämpeln! Lyft på sidan på foamet, som har text på sig :


ta din stämpel och passa in ovanpå den klistriga sida, du nu fick fram, på foamet :


Det var det hela! (Ev. kan du behöva renklippa foamet lite runt stämpeln.) Nu är den monterad. När du skall använda din stämpel, tar du bort den kvarvarande vita sidan på baksidan av foamet, och trycker fast den på din akrylkloss.
Klar att använda!


Inte så svårt, eller hur? ;)

Kram,
Zanya

Inga kommentarer: