måndag 26 oktober 2009

Enkelt, otraditionellt julkort, och underbar inkido-påse!

Denna gången bjuder jag på många alster, både tufft enkla och söta alster. Först ut blir det som jag gjorde till min egen, privata utmaning. Linda hade skickat med ett gult cardstock i mitt DT-paket, när jag bläddrade igenom pappren hajade jag till, och undrade vad i hela världen jag skulle göra för julinspiration med ett gult ark! Därtill ett vitt band med klara gröna och röda prickar. Bandet passade inte alls till de blå vackra inkido-pappren, men passade utmärkt till det gula cardstocket. Länge, länge fick jag fundera, lade papper på varandra och försökte se framför mig hur det skulle vara. Ändrade mig, flyttade runt, stoppade undan igen. Men så kom det!! Idéen hade rotat sig, det var bara att sätta sig ner och börja skapa. Till och med innan jag hade börjat på förra veckans inspirationsalster, men jag ville spara det här till denna måndagen eftersom jag också ville göra några små alster som matchade till. Ett helt set alltså, skapat utan en endaste bit mönsterpapper. Nog snackat nu, håll i hatten, här kommer kort-setet!


Ett set med kort, post-it-hållare och bokmärke, perfekt att ge bort i adventsgåva eller julklapp!


Kortstommen är grön cardstock, sedan är det flera mattor: svart, röd, gul och vit cardstock. Den söta tomten är bara stämplad med svart dyna, jag har valt att inte färglägga den, tyckte den passade mycket bättre på detta kortet omålad. Det härliga bandet, en vacker och färgglad blomgrupp, och tre små hjärtformade brads. Den gula och vita mattan har jag stansat ut med Nestabilities Label one. Vad som inte syns på fotot tyvärr, är att den röda och den gula mattan är monterade på 3D-kuddar, som ger kortet ett härligt djup.


Det tuffa bokmärket är gjort för att sitta på hörnet av boksidan. Det är uppbyggt på samma sätt som kortet, däremot är det enbart 3D-kuddar under den sista vita mattan. Detta för att bandet skulle kunna ligga under pappret, utan att göra det knöligt. Man vill inte att det bygger för mycket på höjden, eftersom det ska ligga i en stängd bok. Här har jag klippt bitar av det härliga bandet, klippt "ormtungor" ur det, och sen bara låtit det sticka fram under pappret. Två stycken hjärtbrads, och en platt blomma. För att göra blomman så platt som möjligt, tog jag ur de gula pistillerna och satte i en hjärtbrads istället. En av deltagarna i min avancerade kortgrupp kläckte en sååå bra textrad när jag visade dem detta bokmärke: "Återkommer i morgon..." Jag frågade så klart A om jag fick kopiera henne, för jag tyckte det var så bra. Vad tycker ni?


Här kommer ett litet "fick-minne". Först har jag gjort ett litet tändsticksfodral i svart cardstock, sen har jag tagit den minsta modellen av post-it-lapparna, och häftat fast dem i fodralet. Det är sen dekorerat lika som kortet och bokmärket, men jag ville inte ha för mycket saker på den eftersom man kanske vill ha den i väskan eller fickan. Så det blev röd och gul matta och bandet är matta åt textraden: "Glöm inte bort...". Den sista röda körsbärsblomman fick också vara med, älskade verkligen de blommorna! Inuti kommer de röda och gula mattorna tillbaka, med resten av textraden: "... att komma ihåg!" Mitt lilla försök att vara fyndig, ni får ursäkta att jag inte kom på något klyftigare än så.

Materiallista:
Grön, svart, röd, gul cardstock
Slät, vit cardstock
Brads små röda hjärtan
Röda & vita körsbärsblommor, vita julrosor, grönt blad
Övrigt: Nestabilities Label one, datorutskriven text, post-it-block


Men det är ju inte slut ännu!! Jag lovade ju en inkido-påse i rubriken med! Jag fick ett så underbart blått inkido-papper att jag var tvungen att skapa med det med. Då fick jag också användning för min nya vackra punch som jag köpte på mässan i Göteborg.


Jag har skurit ut stommen till påsen i blå cardstock, och använt inkidos blå julpapper som mattor på påsen. Båda locken har jag punchat med kantstans, sedan gjort två hål genom alla lager för bandet. Skurit ut ovaler med Nestabilities i blå och vit cardstock, sedan har jag använt den minsta stansen till att stansa ut "24:12". Den understa och den översta ovalen sitter med 3d-kuddar för att få lite djup i det hela. Så den sista vita körsbärsblomman, och ett litet grönt blad. Tagen har jag skurit ut efter mall i blå cardstock och i det blå inkidopappret. Sen en oval i vit cardstock, texten "God Jul" konturklippt är monterat med 3d-kuddar. Två stycken små brads fick vara med på ett hörn, och så har jag häftat fast den allra sista stumpen av det vackra vita bandet. Tagen är bara fäst på påsen med hjälp av ena klammern, i ett av hålen i hålstansningen.

Materiallista:
Blå och vit (slät) cardstock
Inkido 24:12, blå
Vitt sidenband med prickar
Brads små bruna
Vit körsbärsblomma, litetgrönt blad
Övrigt: Nestabilities Scallop oval


Det var allt för mig denna gången! Kika gärna in i min blogg för mer inspiration! Är det också så att det finns några av er som kommit på några fyndiga textrader, både att ha på bokmärket och på "fick-minnet", så skriv en kommentar och dela med er! Det vore så roligt att få se vad ni kan komma på.

Ha det så gott!! Kram Scraplinda

Inga kommentarer: