måndag 4 januari 2010

"Hej mitt vinterland"

Idag blir det som vanligt två alster, det ena vintrigt och friskt, och det andra en liten eftersläntare av julen. Vi börjar med den vintriga LO:n, som föreställer min son för ca 3 år sen.


Här har jag inte använt något mönsterpapper alls, utan har jobbat med vitt cardstock, akvarellpapper, wellpapp och blad från en mycket gammal bok. Akvarellpappret har jag först clearembossat med AAA:s granstämpel, sedan distressat med Broken China. Därefter stämplade jag AAA:s kotte och distressade kanterna med Faded Jeans, ruffade kanterna med en edge scraper - här gör det inget om pappret går sönder, det bara ökar effekten. Därefter rev jag wellpapp till rätt storlek, drog på vit akrylfärg och när det torkat distressade jag ytterst lite med Vintage Photo. Fotot har jag skrivit ut på skrivaren, slipat med sandpapper runt kanterna, och dragit med distressdynan Broken China. Boksidorna kommer ur en riktigt gammal tysk bok, jag har rivit kanterna och sen distressat dom försiktigt med Vintage Photo. Sen har jag sytt fast alla lager på symaskinen, några snöflingor fastnade visst under nålen också. Sen ville jag blanda mig en egen mist i färgen Broken China, men jag har bara bruna distress-refiller... Hur gör man då? Ja, jag skrapade i alla fall med dynan på mini mist-flaskans hals några gånger, så att jag fick några droppar. Sen hade jag i Perfect Pearl, och sprayade på cardstocket. Bokstäverna har jag fått till genom att distressa en bit akvarellpapper innan jag lade det i stansen (QK Sophisticate), doodlade sen med en svart penna. Fortsatte sen med den svarta pennan att skriva journalingen direkt på cardstocket. Några snöflingor ramlade ner på det vänstra övre hörnet också. Alla blå stjärnor har fått Crackle Paint Rock Candy på sig, och de vita har fått Glitter Stickles Frosted Lace. Därefter har jag använt scrapern på cardstockets kanter.


Nästa alster är ett litet avslut på julen. När det varit högtider som brukar generera i många kort, brukar jag göra en liten folder att samla dom i. Idag gjorde jag foldern med samma mått som jag brukar använda, vilket resulterade i att de handgjorda korten inte fick plats!! Nåja, jag får göra en till som är lite större sen. Jag har jobbat med ett helt cardstock, ryggen är på 1 cm, och bälgarna inne i foldern är 1/2 cm. (De två inre bälgarna får tillsammans inte vara större än ryggen, annars går foldern inte att stänga.) Flikarna på insidan av foldern är ungefär 7,5 cm höga och 1/2 cm djupa. Här är det ju lätt att anpassa måtten efter vad som ska förvaras i foldern.


Jag har utgått från ett vitt cardstock, som jag bigat och vikt, sedan distressat det lite lätt med Vintage Photo. Riven wellpapp, utklippt tomte ur Bo Bunnys underbara papper St. Nick Cut Outs, järneken uppe i hörnet och den lilla järneksrutan är också från det pappret, bara olika sidor. Järneksbladen och bären har fått lite 3D-lack på sig för att stå ut lite mer. "Julkort 2009" är utstansat i röd cardstock (QK Rollerskate) och doodlat med vit penna. Det blev ett blomhörn bestående av vita körsbärsblommor och små beige minirosor, bladen har jag stansat ut ur grön cardstock med hjälp av en fastener-stans. Genom att fästa fasteners med hålen under blommorna och vika dem på mitten, så ser dom ut som blad. Så användbart om alla pappersblad tagit slut!


På insidan har jag klippt ut ännu en St. Nick Cut Outs och delat på mitten. Låsningen har jag gjort enkel, skurit ut två rektanglar - den ena i röd cardstock och den andra i en bit mönsterpapper, och monterat en bit magnet mellan. På baksidan av foldern sitter den andra magneten, enkelt att stänga! (Låsningen kan skymtas längst till vänster i bild.)

Materiallista:
Vit, röd och grön cardstock
Mönsterpapper Bo Bunny - St. Nick cut outs
Stämpel gran AAA
Stämpel kotte AAA
Liten beige ros
Vita körsbärsblommor
Övrigt: distressdyna Broken China, Faded Jeans, Vintage Photo. Stans snöflinga liten, mellan, stor. Alfabet QK Sophisticate & Rollerskate. Wellpapp, akvarellpapper, vit akrylfärg. QK Fastener. Magneter.

Tack för titten, lämna gärna en kommentar innan du går, så vi vet att just du varit här.

2 kommentarer:

christel sa...

Vilken fin lo! Gillar att du inte har använt några mönsterpapper. Blev ju hur snyggt som helst!

Linapyssel sa...

Makalöst Linda!!!
Du är en sann konstnär!